Letetr S

335. Sāmtā, Khirbet | خربة سامتا

‘Ajlūn Governorate

Jāmi‘.

JADIS no. 2219018

MEGA no. 5852, mosque 28424

Coordinates: 32°23'11.0"N 35°49'32.5"E

32.386389, 35.825694

 

 

Plan: square (Steuernagel 1927), rectangular according to the GJU survey; qibla wall in S, in the middle of it recessed miḥrāb of ¾ circle in plan, on both sides framed by small half-columns (figs. 335.4-5.8). Main door with threshold from E; probably another entrance (or window?) in the W wall (MacKenzie 2002), but blocked today. The thicknesses of the S and N walls indicate a barrel vaulted roofing in E-W direction.

Measurements: ca. 99 m2

Interior: 10 x 10 m (Steuernagel 1927) ; 7,1 x 5,5 m (Mac Kenzie 2002); 11 x 9 m (GJU survey).

Exterior: Thicknesses of E and W walls ca 1.20 m–1,44 m (W wall); N wall ca. 1.80 m; S ca. 2.00 m; width of E entrance door 1.18 m.

Building Materials: local beige to rose limestone and brown-grey chert. The door frame and miḥrāb are carefully built of well-dressed stones, part of them of Roman origin. On both exterior sides of the entrance two ancient profiled pillar bases in reuse, set upside down to serve as seats.

Construction details: two-sided masonry filled by smaller flaked fieldstones and rubble with lime mortar in the joints. The exterior E wall is constructed of limestone blocks in isodomic bondage; their faces are textured by comb chisels of 3 to 5 teeth. The other three walls are built in one horizontal row of large semi dressed ashlars combined with irregular masonry of smaller fieldstones in the upper courses (fig. 335.7). The crown of the qibla wall shows recent conservation with a concrete layer to prevent further deterioration by penetrating rain water.

Preservation: Preserved are only 4-5 layers from foundations up to a height of ca. 0.60 m; ruin with recent conservation intervention, not in use for Muslim prayer.

Inscription(s): none known.

Date(s): Ayyubid / Mamluk (MacKenzie 2002).

Traveler Reports: “Der jüngeren Bauperiode entstammen viele zerfallene Häuser und vor allem eine djāmi‘ (Moschee) im Süden des Dorfes. Diese ist sehr sorgfältig gebaut, ihre Steine sind mit einem Zahnmeißel behauen. Der Bau misst 10 x 10 m, zeigt die übliche Gebetsnische im Süden, den Eingang jedoch im Osten, was eine Seltenheit ist; vor den Eingang liegt ein gepflasterter Vorhof; im Süden befinden sich Zisternen; auf zwei Gewölbesteinen (Abb. 40 und 41) sieht man Stammeszeichen (wasm) von Beduinen eingehauen, die auch die Moscheewände bedecken; ein Stein zeigt ein einfaches, erhaben gearbeitetes Ornament (vgl. Abb. 42 links unten).“ (Steuernagel 1927, A 251). ...an seiner Ostseite zeichnen sich einige Mauerlinien im Boden ab, von denen sich ein kleines Karrée als Moschee identifizieren läßt” (Mittmann 1970).

Bibliography: Steuernagel 1927, A. 132. 251; Mittmann 1970, 77 no. 188; Daire 1988, 115 s.v. Sāmta (ḫirbet); MacKenzie 2002, 618 fig. 3; Nueimat - Alkilani 2002, 20; Walker 2011, 153 note 111.